niedziela, 27 maja 2018

Na Szczytnik (589 m n. p. m.)

W ostatni dzień majowego weekendu chwilę po południu opuszczamy Zieleniec. Przed nami grubo ponad dwie godziny jazdy do domu, po drodze zaplanowaliśmy jednak jeszcze krótki przystanek.

Zamek Leśna Skała nad Szczytną widzimy po raz pierwszy w czwartek, kiedy jesteśmy w drodze w Góry Orlickie. Entuzjastycznie nastawiona do wszelkich zabytków Irena od razu pyta, kiedy do niego zajrzymy. Szczerze mówiąc, to nie mamy go w planach na wypad w Sudety Środkowe, ale po porannym spacerze na Torfowisko pod Zieleńcem czujemy jeszcze niedosyt. Dlatego w drodze powrotnej spontanicznie postanawiamy zatrzymać się w Szczytnej.
Samochód zostawiamy na dużym parkingu przy drodze krajowej. Niedaleko stąd do ulicy Leśnej, którą prowadzi żółty szlak. Z niego już dobrze widzimy zamek i skały na zboczach Szczytnika, który jest jednym z najdalej wysuniętych w tym kierunku wzniesień Gór Stołowych. Kawałek dalej płynie Bystrzyca Dusznicka, która rozdziela w tej okolicy Góry Stołowe od Bystrzyckich.

Zdjęcie parkingu musi być! ;)
Ulica Leśna, czyli żółty szlak.
Przez dziesięć minut idziemy ulicami Szczytnej, które bardzo łagodnie prowadzą pod górę. Po tym czasie wchodzimy na leśną ścieżkę i bardzo stromo podchodzimy do samego zamku. Po drodze mijamy widoczną z dołu formację skalną, na której spora grupa ćwiczy wspinaczkę. Na teren zamku szlak wprowadza nas boczną furtą. Sama XIX-wieczna budowla robi bardzo miłe dla oka, choć nieco ponure wrażenie. Obecnie zwiedzanie zamku nie jest możliwe, gdyż mieści się w nim Dom Pomocy Społecznej. Można za to obejść go od strony skarpy, nacieszyć się widokami z murów i zajrzeć do kaplicy. Niedaleko zamku znajduje się imponujący punkt widokowy, położony na skałach, na których niżej odbywają się ćwiczenia wspinaczki. Z platformy rozciągają się piękne widoki na Szczytną i okoliczne wzniesienia Gór Stołowych.

Fragment dość stromego podejścia na szczyt.
Na tych skałkach odbywały się ćwiczenia wspinaczki.
To już niedaleko...
...jeszcze tylko kilka schodów...
...i jesteśmy przy murach.
Zamek Leśna Skała w pełnej krasie.
Widoki z zamkowych murów.
Wejście do zamkowej kaplicy.
Przejście w stronę platformy widokowej.
Widoki na Szczytną, w tle wzniesienia Gór Stołowych.
I na koniec skały wspinaczkowe z góry.
Tą panoramą i okolicą zamku cieszymy się przez niemal pół godziny, po czym po swoich śladach wracamy na parking. Przy samochodzie jesteśmy po godzinie spaceru. W ten sposób nasza czterodniowa wizyta w Sudetach Środkowych dobiega końca. Nasze kochane Sudety zachwycają nas raz po raz, wracamy do domu nie tylko z nowymi wrażeniami, ale też z mnóstwem pomysłów na kolejne wycieczki. Na pewno jeszcze tutaj zajrzymy!